Zero Based Budget… what?

Okay, jeg er typen, der altid har haft et budget… og nogenlunde altid overholdt det. Men opsparingen, det er en helt anden snak!!! Jeg kan simpelthen ikke huske, hvordan jeg lærte at lave et budget – måske var det min mor der forklarede mig det. Måske et andet klogt menneske… who knows? Jeg flyttede hjemmefra aaalt for tidligt, jeg var 16-17 år og det kunne ikke gå stærkt nok med at blive voksen. Det skal jeg nok fortælle mere om, en anden god gang. Jeg husker, at have flyttet et par gange eller 3 inden jeg blev 18 år – og det var altså dyrt hvergang, og der har været mange dumme penge, som jeg ønsker at spare alle (jer) unge mennesker for, så det bliver en snak for sig.

I hvert fald, har et budget været en del af min økonomi så længe, jeg kan huske. Jeg har altid kørt det på en meget klassisk budget-agtig måde. Lavet et excel skema, fordelt mine udgifter med det samme beløb, hver måned og ganget det med 12. Når alt var lagt sammen splittede jeg det samlede beløb med 12 – og wupti, så fandt jeg ud af, hvad mine månedlige udgifter i gennemsnit var. Det betød, at jeg hver måned skulle undvære de samme penge – de blev nemlig overført til en budgetkonto, og der stod de ”låst” for så var der altid penge nok til alle regningerne. Pisse smart! Men også lidt irriterende nogle gange. Men altså det virkede, og der har altid været styr på den del af økonomien. Hvis du sidder og tænker, kan du ikke lige hjælpe mig igang med et budget, så er svaret jo! Jeg fortæller i dette indlæg om vores budget metode og i næste indlæg, klæder jeg dig på, til at lave dit eget personlige budget!

Da Nicolai og jeg sidste år skulle være forældre, blev vi enige om, at slå en del af økonomien sammen. Vi endte faktisk med med, at lave alle konti fælles, da vi ikke gad at overføre for meget frem og tilbage, og vi begge har tilgangen til ”hvad der er dit, er mit”, så derfor har vi gjort det på den måde. Det er der mange, som IKKE gør eller har lyst til og det er også helt fair… Men hos os, er det den bedste måde og det mindsker så mange diskussioner og problemer om hvem der skal betale hvad, og hvorfor…

Da jeg i december fandt ud af, at vi nok brugte lidt for mange penge og sparede for lidt sammen, ændrede jeg i vores måde at føre budget på. Ikke fordi den anden metode ikke virkede som sådan, men fordi den ikke gav mig samme lyst til at spare op. Det lyder helt crazy, ik? Men altså, sådan er hjernen bare. Økonomi er adfærd og psykologi, og man skal lige knække koden til sin egen adfærds-økonomi. Det er lidt ligesom i tegnefilm, hvor der sidder en engel på den ene skulder og siger “NEEEEJ” og en djævel på den anden side og siger “KØØØØB”

Så, måden vi gør det på nu, kaldes for et Zero Based Budget og det betyder, at løn- og budgetkontoen faktisk altid går i 0 hver måned.

Watch and lean!

Zero based budget.PNG
Vores løn + børnefamilieydelse går ind på vores “Fælles budget- og lønkonto” det er også vores nemkonto. Herfra betales alle faste udgifter via betalingsserviceaftaler automatisk. Jeg kan altid se dem i mobilbanken ca. 7 dage før de skal betales. Så overfører jeg 15.000 til vores fælles forbrugskonto, ja jeg overfører dem faktisk selv, istedet for at lave en fast overførsel – lidt fjollet, men jeg kan godt lide, lige at have fingeren på pulsen også se, hvor meget der kan sættes ind på opsparingen. OBS pga. min August Challenge har jeg sat beløbet ned til 12.000 og håååber det på sigt, kan komme helt ned på 10.000 med alle de gode tiltag, jeg får indarbejdet hos mig selv. Til sidst slutter jeg af med, at overføre ALT hvad der står tilbage på kontoen til opsparingen. Og det er seriøst den fedeste følelse. De sidste par måneder har det “kun” været 15.000, og andre en del mere. Jeg kan mærke der går konkurrence i mig! Og jeg har jo sat målet til 300.000 kr. i år. Så der er stadig et stykke vej!!

Jeg elsker kvalitetssikring, så hver måned opdaterer jeg mit budget med, hvad der er gået ind og hvad der er gået ud. Altså sådan helt præcist! Så jeg kender vores udgifter, og jeg kan se, hvilke regninger der er stigende (f.eks. el, vand og varme) og hvilke der er faldende eller bare ens.

Jeg bruger et meget simpelt budget, som I er meget velkommen til at downloade her. Den viser om man har overskud eller underskud hver måned, og jeg ligger altid alle udgifter ind, de måneder de reelt betales. Din indkomst, som du taster øverst er efter skat, så det er lige præcis det beløb, der går ind på din konto.

Jeg håber det kan bruges til inspiration. Næste indlæg, går jeg helt i detaljen om, hvordan du får styr på DIT budget. Glæder mig!

KH moneymum.dk <3

Del indlæg

Facebook
Twitter
Pinterest

Andre indlæg